Yogyakarta, Borobudur & Prabanan

Na Bandung zijn we doorgereisd naar Yogyakarta. Zo’n 12 uur van Bandung vandaan. Deze keer zouden we met trein reizen. Om 0630 ging de wekker en om 0700 werd ontbijt gebracht. Niet te vreten! Het was maar goed dat we vantevoren wat hadden gekocht. Met een beetje voedsel achter de kiezen vertrokken naar het station en om 0800 vertrok de Argos trein naar Yogyakarta.

In de trein hadden we voldoende beenruimte en was het mogelijk om eten op rekening te bestellen. Het viel ons op dat de trein voor een groot deel gevuld was met toeristen die een groepsreis hadden geboekt. Zo’n reis waar je een half jaar vantevoren al weet waar je bent op een zaterdag in augustus omdat het al vastgepind staat. Het grappige was dat Femke dit ook zag en de volgende keer liever met de bus ging. Joey wist niet wat hij hoorde. De reis duurde zo’n 7,5 uur en neemt je mee door eindeloze rijstvelden en valeien waardoor deze ook erg in trek is bij toeristen.

Rond 15:15 kwamen we aan in Yogya en hebben we een taxi gecharterd om ons naar Borobudur te brengen. Op de manier zouden we de volgende dag zelfstandig met zonsopkomst naar de tempel kunnen. In Borobudur werden we naar hostel Lotus 1 gebracht waar Johnny werkt. Een erkende gids met een vlotte babbel. De kamers waren karig en vies, dus kozen we voor iets meer luxe en hebben we 250.000RPH neergelegd voor een kamer met airco, dubbelbed, warm water. Na het eten hadden we ook beslist om Johnny als gids mee te nemen naar Borobudur.

De volgende dag ging de wekker om 04:45 en om 05:30 vertrokken we naar de tempel. Het was niet druk en het weer was perfect om in de ochtend foto’s te maken. Johnny zouden we om 07:15 ontmoeten en tot die tijd had Joey tijd om foto’s te maken. Tegen de tijd dat we Johnny tegenkwamen, bleek dat hij nog een tweetal anderen had geregeld voor de tour: Bob en Ellen uit Brabant. Topmensen en daardoor werd onze tour ook weer goedkoper. Zo na ontbijt startte de tour met een stukje filosofie en daarna een stukje historie over Borobudur en het buddisme. Flink verhaal en na zo’n 1,5 uur zijn we weer terug naar de tempel gegaan. Daar ging Johnny weer verder met een ware spraakwaterval en waren we zo’n 60 minuten later klaar met de tour. Die vent kon behoorlijk lullen en had verstand van zaken. Toch jammer dat hij lang van stof was. De tempel zelf heeft lange tijd in de lijst van de 7 wereldwonderen gestaan, maar is daaruit geschrapt. Desondanks blijft de tempel toch een bezoekje waard als je in Java bent.

Aangezien het aardig klikt met Bob en Ellen en zij ook een taxi nodig hadden naar Yogya, hebben we voorgesteld om dit samen te regelen om zo de kosten te drukken. Ze vonden dit een puik plan en zo samen naar Yogya en samen in hetzelfde hotel. s’Avonds lekker gegeten met z’n vieren en waarschijnlijk blijven we nog wat langer zo samen reizen.

De volgende dag hebben we even gezocht naar een ander hotel. De kamer stonk behoorlijk, maar er was niet veel beters te vinden. Uiteindelijk intern doorverhuisd naar een betere kamer. Idem voor bob & Ellen die dezelfde klachten hadden. Nadat we onze was hadden gedeponeerd, zijn wij naar Prabanan gegaan terwijl onze brabo’s een dagje door de stad gingen rijden op de motor. Snel een scooter gehuurd en richting Prabanan gereden. Zo’n 17km ten oosten van Yogya.

In Prabanan staat een tweede tempel complex die wel een bezoekje waard is. Op dit complex staan meerdere tempels in de vorm van torens. Leuk om doorheen te lopen en je merkt ook meteen dat er minder Westerse toeristen rondlopen omdat deze voornamelijk bij Borobudur te vinden zijn. Na 1,5 uur hadden we het wel gezien en zijn we richting Yogya gereden. Onderweg de MacDonalds gespot en dus maar even gestopt om ons voedselpatroon terug in balans te krijgen.

Morgen wacht ons nog 1 dagje Yogya en daarna vertrekken we richting Malang om de Bromo vulkaan te beklimmen. Schijnt een geweldige ervaring te zijn. Bob en Ellen gaan waarschijnlijk ook mee en dus reizen we voorlopig nog even in gezelschap van elkaar.

2 Responsesso far.

1. M.e.denbeer- Crooy zegt:

Wat staat dat leuk zo. Kregen jullie die ter leen om de tempel in te gaan? Al heel wat kilometertjes afgelegd in de afgelopen week hoor en veel indrukken opgedaan. Als je dat onderweg allemaal ziet dan kom je toch wel tot de ontdekking dat je het thuis nog zo slecht niet had, toch?

2. Cathy zegt:

Dat ziet er allemaal goed uit wat jullie tot nu toe gezien en gedaan hebben zeg!
    Wel een druk programma en veel reizen, pfff. Is dat niet erg vermoeiend?